2014.01.29. 14:20
Utazás a páncélkapszulában
Különleges érzés utazni az MRAP-Maxx Pro Plus páncélozott katonai harcjárműben. Robbanhat alatta akna, kaphat lövést oldalról, biztonságban vannak a benne ülők.
Elvezeti a robbanás erejét a katonai jármű V alakú kiképzése. A kőkemény karosszériát különleges anyagokkal pluszban megerősítették. Benne ülve az ember úgy érzi, tökéletes védelemben van, ez nem is árt, hiszen egy harci övezetben nemcsak a jármű alatt történhet robbanás, lehet ott akna, hanem lesállásokból is várható támadás. Az MRAP (Mine Resistant Ambush Protected)-Maxx Pro Plus páncélozott harcjárműben a katonákkal tartottam a közelmúltban egy harcászati gyakorlaton, Hajmáskéren, a HM Bakony Harckiképző Központjához tartozó nullponti lőtéren.
Mintha beledöngölnék a földbe az embert, amikor rákerül a sisak meg a repeszálló terepszínű katonai mellény, úgy 15 kilogramm súlyban. Elképzelni is nehéz, hogy ilyen felszerelésben a világ békétlen országaiban, hőségben és fagyban harcolni, futni, menetelni, menekülni kell, adott esetben nőknek is.
Már beszálláskor minden mozdulat rendkívül fegyelmezetten történik, egy katona villámgyorsan a volán mögé ül, a többiek, a parancsnok és mi négyen, a személyzet tagjai is gyorsan helyet foglalunk. A védelmi szerelésben nem egyszerű feladat becsatolni a biztonsági övet, miközben a személyzet gondosan ellenőrzi, hogy a jármű belsejében mindent tökéletesen rögzítettek-e, köztük a hátizsákokat, a gyógyászati eszközöket és minden mást, aminek hirtelen elmozdulása egy esetleges támadásnál balesetveszélyes lehet a benne ülőkre nézve.
Aztán méltóságteljesen, halk vijjogással becsukódik a hidraulikus rámpa, különleges érzés egy katonai jármű hermetikusan lezárt terében mozdulatlanságig rögzítve, súlyos menetfelszerelésben utazni, hajszálpontosan elhelyezkedve a biztonságot garantáló, töréspontokat jelző sárga csíkok mentén. Megtudom: ha a jármű alatt robbanás történik, a különleges, V alakú kiképzés akár hét kilogrammos robbanótöltetig elvezeti a hatalmas detonáció erejét, így megvédi a benne ülőket. A sárga vonal mellé amiatt kell ülni, mert egy kivételesen nagy erejű robbanáskor, amikor a kerekek már leválnak, a szinte atombiztos páncélkapszula csak a törésvonalak mentén reped meg, így a benne ülők továbbra is biztonságban maradnak.
Állítólag nem nehéz vezetni az öt plusz egy sebességes – öt előre, egy hátra –, automata váltós járművet, gyorsan és stabilan haladunk. Nem véletlen, hogy ezt a járművet különleges biztosítási, védelmi feladatokra is használják. A 6,6 méter hosszú és három méter széles, 375 lóerős, hathengeres, turbódízeles gépcsoda 91 centiméter mély vízen is átgázol, terepviszonyokon 60 fokos lejtőn fel- és 30 fokos lejtőn lefelé biztonsággal halad. Toronnyal együtt, ahol 12,7 milliméteres NSZVT géppuskát helyeztek el, a jármű négy méter magas, 14,5 tonnás, védelmi felszereléssel viszont már csaknem 19 tonnás össztömegű.
A járművet az USA-ban gyártották 2007-ben járőrözés, menet- és szállítmánybiztosítás, keresés-kutatás, rajtaütés, fontos személy kísérése, csapat- és anyagszállítás céljára. Az Afganisztánban szolgáló gépjárművezetők és kezelőszemélyzet kiképzésére szolgál. A jármű NSZVT légvédelmi légpuskával, M2 amerikai típusú géppuskával, illetve másodlagos fegyverként PKM géppuskával szerelhető fel.
Az Egyesült Államok az elmúlt 4,5 évben összesen 33 millió dollárral támogatta Magyarország afganisztáni tevékenységét.