Lóerő

2014.01.29. 14:20

Utazás a páncélkapszulában

Különleges érzés utazni az MRAP-Maxx Pro Plus páncélozott katonai harcjárműben. Robbanhat alatta akna, kaphat lövést oldalról, biztonságban vannak a benne ülők.

Kovács Erika

Elvezeti a robbanás erejét a katonai jármű V alakú kiképzése. A kőkemény karosszériát különleges anyagokkal pluszban megerősítették. Benne ülve az ember úgy érzi, tökéletes védelemben van, ez nem is árt, hiszen egy harci övezetben nemcsak a jármű alatt történhet robbanás, lehet ott akna, hanem lesállásokból is várható támadás. Az MRAP (Mine Resistant Ambush Protected)-Maxx Pro Plus páncélozott harcjárműben a katonákkal tartottam a közelmúltban egy harcászati gyakorlaton, Hajmáskéren, a HM Bakony Harckiképző Központjához tartozó nullponti lőtéren.

Mintha beledöngölnék a földbe az embert, amikor rákerül a sisak meg a repeszálló terepszínű katonai mellény, úgy 15 kilogramm súlyban. Elképzelni is nehéz, hogy ilyen felszerelésben a világ békétlen országaiban, hőségben és fagyban harcolni, futni, menetelni, menekülni kell, adott esetben nőknek is.

Már beszálláskor minden mozdulat rendkívül fegyelmezetten történik, egy katona villámgyorsan a volán mögé ül, a többiek, a parancsnok és mi négyen, a személyzet tagjai is gyorsan helyet foglalunk. A védelmi szerelésben nem egyszerű feladat becsatolni a biztonsági övet, miközben a személyzet gondosan ellenőrzi, hogy a jármű belsejében mindent tökéletesen rögzítettek-e, köztük a hátizsákokat, a gyógyászati eszközöket és minden mást, aminek hirtelen elmozdulása egy esetleges támadásnál balesetveszélyes lehet a benne ülőkre nézve.

Aztán méltóságteljesen, halk vijjogással becsukódik a hidraulikus rámpa, különleges érzés egy katonai jármű hermetikusan lezárt terében mozdulatlanságig rögzítve, súlyos menetfelszerelésben utazni, hajszálpontosan elhelyezkedve a biztonságot garantáló, töréspontokat jelző sárga csíkok mentén. Megtudom: ha a jármű alatt robbanás történik, a különleges, V alakú kiképzés akár hét kilogrammos robbanótöltetig elvezeti a hatalmas detonáció erejét, így megvédi a benne ülőket. A sárga vonal mellé amiatt kell ülni, mert egy kivételesen nagy erejű robbanáskor, amikor a kerekek már leválnak, a szinte atombiztos páncélkapszula csak a törésvonalak mentén reped meg, így a benne ülők továbbra is biztonságban maradnak.

Állítólag nem nehéz vezetni az öt plusz egy sebességes – öt előre, egy hátra –, automata váltós járművet, gyorsan és stabilan haladunk. Nem véletlen, hogy ezt a járművet különleges biztosítási, védelmi feladatokra is használják. A 6,6 méter hosszú és három méter széles, 375 lóerős, hathengeres, turbódízeles gépcsoda 91 centiméter mély vízen is átgázol, terepviszonyokon 60 fokos lejtőn fel- és 30 fokos lejtőn lefelé biztonsággal halad. Toronnyal együtt, ahol 12,7 milliméteres NSZVT géppuskát helyeztek el, a jármű négy méter magas, 14,5 tonnás, védelmi felszereléssel viszont már csaknem 19 tonnás össztömegű.

A járművet az USA-ban gyártották 2007-ben járőrözés, menet- és szállítmánybiztosítás, keresés-kutatás, rajtaütés, fontos személy kísérése, csapat- és anyagszállítás céljára. Az Afganisztánban szolgáló gépjárművezetők és kezelőszemélyzet kiképzésére szolgál. A jármű NSZVT légvédelmi légpuskával, M2 amerikai típusú géppuskával, illetve másodlagos fegyverként PKM géppuskával szerelhető fel.

Az Egyesült Államok az elmúlt 4,5 évben összesen 33 millió dollárral támogatta Magyarország afganisztáni tevékenységét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!