Lóerő

2014.10.09. 17:50

Ötvenéves az utak királya

A Párizsi Autókiállítás egyik legjobban várt darabja az európai piacon debütáló autólegenda, a Ford Mustang 2015-ös modellje.

Heffler Péter

Vannak a világon dolgok, amik alanyi jogon nevezhetőek kategóriájukban a legnagyobbnak. A Ford Mustang egy státusszimbólum, mely már ötven éve számít az utak királyának. Első példánya 1964. március 9-én gurult le a gyártósorról, a Ford pedig méltóképpen ünnepli legkedvesebb gyermeke fél évszázados születésnapját, az új, 2015-ös modell az első lesz, amit Európába is begurítanak . Az izomautók legendája először a Párizsi Autószalonon mutatja meg bicepszeit a nagyközönségnek.

A Mustang premierje 1964. április 17-én volt New Yorkban, és csak az első évben több mint egymillió példány fogyott belőle. Az autócsodára Hollywood is hamar felfigyelt, és még az év szeptemberében, a Goldfinger című James Bond-filmben debütált a vásznon. Több mint háromezer filmben játszott azóta, legutóbb épp a Need for Speed moziváltozatában tűnt fel, de mely férfiszív ne dobbanna meg az Eleanor név hallatán, amit Tolvajtempó című klasszikusból ismer a világ, és ahol a 67-es Shelby GT 500 még Angelina Jolienál is dögösebb volt. Neve már magában egy ikon, mely egyet jelent a szenvedéllyel, a szabadság iránti vággyal, az amerikai életérzéssel. Több alkalommal foglalták dalba a nevét, és nem egy videójátékot ihletett, valamint a világ legtöbb Facebook-lájkját begyűjtő autója is egyben.

Pedig nem volt mindig a trónon az utak királya. A hetvenes évek olajválsága a legendát is mélyen érintette, és a lóerőcsökkentés, valamint az új forma sem vált éppen a típus előnyére. Amikor a gyár szakított a Ford Falcon-alvázzal, a Mustang hosszú időre önmaga paródiájává vált, és még a kilencvenes évekbeli próbálkozások sem mentették meg a hanyatlástól. Egészen a negyvenedik születésnapig kellett várni, amikor is az autó feltámadt poraiból. A fejlesztők felhagytak a kísérletezgetésekkel és visszatértek az alapokhoz. A jellegzetesen ferde orr-rész, a nagy hűtőrács, a kerek lámpák mind-mind a nagy elődöt, az 1967 68-as Mustangot, míg az oldalsó díszítő bevágások, a fastback tetővonal és a hátsó lámpák pedig az 1965-ös nagy testvért idézték. Még a háromszög alakú oldalsó ablakok is a Carol Shelby által megálmodott klasszikusra hajaztak.

A balul sikerült próbálkozásokból tanulva, azóta óvatosan nyúlnak a legendához.

-Csak egy esélyünk van arra, hogy kialakítsuk az első benyomást, ám erre az autóra tényleg elég egyetlen pillantást vetni, hogy azonnal és határozottan megfogalmazódjon az emberben: ez egy Mustang - magyarázta Moray Callum, a Ford formatervezésért felelős ügyvezető igazgatója.

Egy Mustang megjelenése, mozgása és hangja egyszerűen zsigeri élmény. Lehet, hogy van nála gyorsabb, erősebb, jobb, de karizmatikusabb aligha akad. A típus erőteljes motorválasztéka és remek futóműve további finomhangoláson esett át, hogy az autó tökéletesen megfeleljen az európai vásárlók menetdinamikai elvárásainak. A kínálatban a jól ismert, több mint 418 lóerős és 524 Nm forgatónyomatékú, 5 literes V8-as mellett egy 2,3 literes Eco-Boost blokk is megjelenik.

- Az új Mustang minden idők egyik legnagyobb várakozással övezett autója, ezért számunkra is felemelő érzés, hogy végre az európai vásárlók is megismerhetik a hamisítatlan Mustang-élményt - mondta Roelant de Waard, a Ford európai marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke.

A 2015-ös modell pedig méltó marad a nagy elődökhöz, és ha ránéz az ember, tényleg az utak királyát látja benne.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!