Lóerő

2014.04.10. 09:35

Biciklisek biztonsága

Visszavonhatatlanul megérkezett a tavasz, pezsegnek a hormonok, de ez most nem tartozik szorosan a témánkhoz. Az már sokkal inkább, hogy a jó idő beköszöntével a biciklik is előkerültek a garázsok, pincék mélyéről.

Karl Ákos

A biztonságos közlekedésnél alapelv, ha hobbibiciklizés céljából pattanunk két kerékre, próbáljunk olyan úti célt találni, ami kerékpárúton is megközelíthető, ezzel máris sokat tettünk a baleseti rizikó csökkentésért, ennek híján pedig érdemes a minél kisebb forgalmú utakat preferálni, még ha a burkolatuk többnyire kritikán aluli is. Megyénk városaiban és környékükön - egy-két kivételtől eltekintve - az utóbbi években örvendetesen bővültek a kerékpárutak, a balatoni bringakörút pedig közismert és méltán népszerű, bár ennek is akad néhány olyan szakasza, ami közútra van kivezetve. Nem árt, ha tisztában vagyunk vele: minden olyan esetben, ha a közúttal párhuzamosan kerékpárút is halad, tilos a közúton biciklizni.

A hazánkban forgalomba hozott kerékpárok jelentős része sportszerként kerül eladásra, s mint ilyen, a hiányos felszereltsége miatt nem felel meg a közúti (és bicikliúton való) közlekedés feltételeinek. A közelmúltban ráadásul módosultak, szigorodtak is a KRESZ-előírások a felszerelésekre vonatkozóan. A tartozékok és szabályok felsorolásában, összegzésében Kuszi Péter, kerékpárbolt és -szerviz-tulajdonos volt segítségünkre.

A láthatóságot sok eszközzel,  még a sisak szíjába szövött fényvisszaverő szálakkal is javítani lehet - mutatja Kuszi Péter (Fotó: Győrffy Árpád)

Kötelező a kerékpárnak rendelkeznie: megbízható kormányberendezéssel; két, egymástól függetlenül működő, az első, illetve hátsó kerékre ható fékberendezéssel; fehér, illetve kadmiumsárga, folyamatos vagy villogó fényt adó (ruházaton is elhelyezhető), legalább 150 méterről látható fényt adó első lámpával ugyanez áll a hátsó lámpára is, de természetesen kizárólag piros színben; piros színű hátsó prizmával, ami nem lehet háromszög alakú; az első keréken legalább egy borostyánszínű, kétoldalas küllőprizmával vagy a gumi két oldalán végigfutó fényvisszaverő csíkkal; hangjelző berendezéssel, ami csak csengő lehet; illetve előírás a fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok között). Egyébként a teljes felszerelés hiánytalan meglétét és működőképességét nappal is megköveteli a hatóság, így készüljünk az esetleges ellenőrzésre.

Ez a kötelező minimum, ezt azonban saját érdekünkben érdemes kiegészíteni néhány dologgal. Mindenekelőtt a sisakkal: függetlenül attól, hogy közúton vagy bicikliúton közlekedünk (elég keskenyek a bicikliutak, s a közlekedési kultúra is hagy még kívánnivalót maga után), életmentő szerepe lehet. A mai fejvédők könnyűek, jól szellőznek és látványosak, viseljük állandóan, s ugyanez áll az élénk színű és fényvisszaverő ruházatra vagy láthatósági mellényre is. Közúti közlekedésnél nappal is ajánlott a pulzáló, erős fényű első-hátsó lámpa, ami jelentősen javítja a kerékpáros észrevehetőségét az autósok által. Az esti biciklizéshez lényeges szempont az első lámpa körültekintő kiválasztása. A nagy fényerő csak az egyik paraméter, legalább ilyen fontos a megvilágított terület nagysága, a terített fény: a bicikliutakon gyakoriak a kivilágítatlan futók, görkorcsolyázók, illetve az úthibák is, melyek korai észlelése baleseteket előzhet meg. A biztonság másik válfaja a vagyonbiztonság egy jó U-lakatra vagy erős láncra is szükség van.

A KRESZ által megkövetelt felszerelések mellett rövid utakra is ajánlott, hogy legyen velünk minipumpa, szelep és egy kombinált bicskaszerszám. Bár nem kötelező a sebességmérő, és eddig még nem találkoztam biciklisekre vadászó traffipaxszal, jó, ha tudjuk: a KRESZ-előírások szerint lakott területen kívül a kerékpáros sisakban maximum ötvennel, sisak nélkül negyvennel haladhat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!