Lóerő

2015.01.01. 20:35

Csúszós utakon is biztosan

Sokan választják a tanulóvezetést a jeges utakon is, hiszen ilyenkor még oktató mellett ismerhetik meg, mit kell tenni, ha már megcsúszott az autó.

Heffler Péter

Télen valamelyest mindenkinek változtatni kell a vezetési stílusán, hogy alkalmazkodni tudjon a havas, jeges útviszonyokhoz. Vannak olyanok is, akik az első métereket épp a legnehezebb körülmények közepette teszik meg a volán mögött. Azt gondolnánk, hogy télen nem sokan választják a tanulóvezetést, ám Gulyás Péter, a Veszprémi Autósiskola ügyvezető igazgatója elmondása szerint ilyenkor is ugyanolyan népszerűek, mint nyáron.

- Természetesen a nyári időszak valamivel erősebb, főleg a diákok szabadideje miatt, de csupán minimális létszámesést tapasztalunk ilyenkor kezdte Gulyás Péter. Azt mondhatom, hogy a két ünnep között is minden autónk dolgozik. Aki ebben az időszakban tanul nálunk vezetni, az találkozik a téli autóvezetés minden fogásával. A kollégák igyekeznek megmutatni, mennyiben más ilyenkor az elindulás, az emelkedőn való indulás, milyen, amikor bekapcsol az ABS, de különféle kanyarodástechnikák is szerepelnek a programban változó útviszonyok között - tette hozzá Gulyás Péter.

Németh Lajos, a Veszprémi Autósiskola oktatója, aki az ünnepek között is végig be van táblázva, igyekszik minden eshetőségre felkészíteni tanítványait. Feladatunk, hogy tudatosítsuk a tanulókban, hogy ilyenkor másképp kell kezelni a járművet. Például a gyalogosakra még jobban kell figyel- ni, vagy mivel nem egyfor- mán vannak takarítva az utak, egyik-másik utcában változóak lehetnek az útviszonyok is árulta el Németh Lajos.

- A rutinpályát már csak az alapozásra használjuk mondta Gulyás Péter arra a kérdésre, mennyiben módosult a képzés a rutinvizsga változtatásával. Téli útviszonyok közepette, az alapgyakorlatokat végezve, ha a tanuló nagyobb sebességgel kanyarodik, érezni fogja, hogy óhatatlanul megcsúszik a gépkocsi. Azokon a helyeken, ahol van rá lehetőség, a szakoktató kollégák engedik is, hogy az autó egy kicsit kitörjön, hogy a vezető érezze a határt, amit már nem szabad átlépnie. Így ezek a tanulók talán egy kicsit pozitívabban fognak hozzáállni a következő téli szezonhoz is, hiszen az első lépéseket csúszós, havas úton tették meg, tehát nekik ez volt a természetes útviszony - tette hozzá a Veszprémi Autósiskola ügyvezető igazgatója.

A jeges utak azonban nem- csak a tanulóknak, hanem a rutinos sofőröknek is ugyanolyan veszélyesek. Gulyás Péter egy remek példát hoz fel arra, miért legyünk körültekintőek. Mindig azt mondom, hogy különbséget kell tenni aközött is, ha valaki a jégen vagy az aszfalton gyalogol. Ezt kellene figyelembe venni a vezetésnél is, hiszen ahogy természetes számunkra, hogy nem rohanunk a jeges járdán, úgy kellene óvatosabbnak lennünk az utakon is - mondta Gulyás Péter.

Ha pedig már megtörtént a baj és elveszítettük az uralmunkat a gépjármű felett, akkor sem mindegy, hogyan reagálunk. Ha a kormányzott kerék csúszik meg, akkor az autó irányíthatatlanná válik, azonban, ha a hátulja lódul meg, akkor a megcsúszás irányába kormányozva lehet korrigálni. Ilyenkor meg kell próbálni visszatérni arra a sebességre, aminél még tapad a kerék, de ez a legtöbb esetben nem fékezéssel történik. Persze a legjobb módszer nem eljutni idáig.



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!