Lóerő

2017.08.10. 15:05

BMW Isetta: Oldalkocsis motornak minősítették a hatóságok a négy keréken guruló fémtojást

BALATONFŰZFŐ A veteránjármű-találkozón botlottam bele az elmúlt hétvégén ebbe a törpeautóba, amely nagyon sok érdeklődőt vonzott a bumfordi formájával, előrenyíló ajtajával és apró méretével. Mint kiderült, az országban mintegy 100 darab lehet belőle, és ebből talán csak 15 működőképes.

Molnár Sándor

- Ez egy 1955-ös BMW Isetta. Megvették a németek az olasz licencet, és ha akkoriban ez az autó nem lett volna, akkor most nem lenne BMW gyár. Ez húzta ki a második világháború után az anyagi csődből a gyárat. Az Isettákat 1955 áprilisában kezdték el gyártani, ez a darab decemberi, első szériás. A lámpáiról és a háromszög ablakáról köny-nyen fel lehet ismerni - tudom meg a tulajdonosától.

Le sem tagadhatná a pedigréjét a BMW Isetta: a korábban hűtőszekrények gyártásával foglalkozó olasz Iso cég mérnökei tervezték a törpeautót Fotó: Molnár Sándor

A 350 kilogrammos, négykerekű csöppségről kiderül az is, hogy ahogy kinyitjuk az ajtaját, úgy emelkedik fel a kormánya. Annak idején 250 köbcentiméteres motorral kezdték gyártani. Később hol a motoron, hol a karosszérián alakítottak egy kicsit. 1956-57-ben kijött a 300 köbcentis változata. Ha Angliába készítették, akkor háromkerekűt gyártottak. Ez a korszak '55-től '62-ig tartott, majd utána jött a BMW 600-as, amelybe elölről lehetett beszállni és oldalról is ki lehetett nyitni, kicsit már autóbb formája volt - fogalmaz Heringes Zsolt.

Miként a hűtőgépek, a BMW Isetta is elöl nyílik

A jármű két és fél személyes, ami valójában azt jelenti, hogy a tervezők előre két felnőttel és hátra egy csecsemővel kalkuláltak.

- Amikor bejött az országba, a magyar hatóságok nem tudták eldönteni, hogy ez micsoda. Azt mondták rá, hogy ez egy motorkerékpár, oldalkocsival. Tízéves projekt végén, most lesz majd levizsgáztatva. Mi vagyunk az országban a 14. gazdája. A korábbi tulajdonosok rengeteget alakítgattak rajta. Megpróbáltuk visszaállítani eredeti formájába, de ez rengeteg pénzbe és időbe került - avat be néhány érdekességbe Zsolt.

Előző tulajdonosától tíz éven keresztül szerették volna megszerezni a kis Isettát, de nem sikerült, mert ő nem akarta eladni. Halála után a lányától sikerült megvásárolni. Újabb tíz esztendőbe telt, mire az autó elkészült. Érdekesség, hogy a plexi Balatonfűzfőn készült az autóba, mert az országban csak itt gyártanak ilyet, Németországból beszerezni pedig körülményesebb és drágább is lett volna.

- Egyelőre gyakorlom a vezetést, mert a váltó a bal oldalon van, és máshogy van benne a kiosztás. Még nincs meg hozzá a kellő rutinom, mert máshogy kell vezetni, mint a normál autókat. 45-50 kilométer/óránál többel nem megy. A besorolása maradt motorkerékpár oldalkocsival. Találkozókra járok majd vele. Utánfutóval hozzuk, és helyben körülbelül 20 kilométeres távolságokra elmegyek, mert nincs semmi baja. Nagyobb távolságokra viszont nem akarjuk használni, mert ki tudja, hogy meddig bírná. Egy svájci cég fél évvel ezelőtt elkészítette az elektromos változatát, amelyért 12 ezer eurót kérnek - meséli befejezésül Heringes Zsolt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!