Drága lehet a javítás, ha nem figyelünk négykerekű társunkra

Az autók is megérzik a hideget

2012. február 09., 20:32 szerző: Szabó Péter Dániel
Veszprém - Az elmúlt hetek extrém időjárását bizony az autók is megsínylik. A hidegben befagyhat az ablakmosó és a hűtőfolyadék, s az akkumulátor is könnyen bemondhatja az unalmast.

A nagy hideg rossz hatással van az autók alkatrészeire, egy kis odafigyeléssel azonban sok bosszantó hibát elkerülhetünk. Hiába tudja ma már mindenki, hogy a hűtőfolyadékot, illetve az ablakmosó folyadékot fagyállóra kell cserélni, mégis előfordul, hogy elfelejtjük. Pedig érdemes ügyelni erre, hiszen sokba kerül, ha az ablakmosó tartály szétfagy. A folyadékok fagyáspontja bármelyik benzinkútnál könnyen ellenőrizhető. A hűtőfolyadék mínusz 30 fokig legyen jó, mert a jég szétfeszítheti a motort, ha pedig jégdugó keletkezik a rendszerben, attól felforr a hűtővíz, károsodik a hengerfejtömítés és a hengerfej.

A kemény hideg és a hét eleji rendkívül rossz időjárás alaposan próbára tette megyénkben az autósokat (Fotó: Gáspár Gábor)



Az éjszakai mínusz húsz fokban még a jó állapotú akkumulátorok teljesítménye is gyorsan csökken. Elképzelhető, hogy egy régebbi akksi az autót a nagy hidegben be sem indítja, hiszen ilyenkor már az olaj is besűrűsödik, amitől a motor nehezebben forog. Az akkumulátorra érdemes odafigyelni, mert egy régi, gyenge akksi képes szétfagyni, az pedig jókora rongálást okoz az autó motorterében. További gond, hogy télen rengeteg energiafogyasztót használunk egyszerre az autóban (fűtés, rádió, ülés- és szélvédőfűtés, világítás), így akik rövid városi utakon járnak, azoknál előfordulhat, hogy a generátor képtelen ennyit tölteni. Ez pedig fokozatosan meríti le az akkumulátort, így kéthetente érdemes kicsit rátölteni. Szerencsére a modern autókon az elektromos fogyasztás menedzsmentje ilyenkor bizonyos fogyasztókat lekapcsol.

Átmeneti megoldásként a kocsit életre keltheti a bikázás, vagyis a hiányzó árammennyiség leszívása egy működő autó akkumulátorából. Először a donor akkumulátorának pozitív pólusát kössük a lemerült akkus kocsi pozitívjához, aztán jöhet a jó akku negatívja és a másik karom mehet a gyenge autó motorblokkjára, talán így beindul. Ha az akkumulátor annyira elhagyta magát, hogy még kerregés sem érkezik az indítómotor felől, a két telep összekötésével a másik kocsi akkumulátoráról feltölthetjük a gyengét. 2500 körüli fordulaton érdemes járatni a motort, mert alapjáraton alig termel a generátor és nem jutna áram a másik autó telepébe is.

És a télnek még nincs vége! (Fotó: Orosz Péter)



A gumitömítésekre és a csövekre is veszélyes a nagy hőmérséklet-különbség, ezért ha egy cső már elöregedett vagy rossz volt, érdemes cseréltetni. Gyakori hiba, ha lemosatjuk az autót, s nem szárad ki, így este az ajtó hozzáfagy a tömítéshez. Ha ilyenkor feltépik az ajtót, akkor a gumi is kiszakad. Éppen ezért a gumitömítést érdemes bekenni a patikában kapható glicerinnel vagy befújni szilikonnal, amely megakadályozza a fagyást.
Most fontos, hogy legyen az autónkban jégkaparó, jégmentesítő spray, hóseprű, meleg hálózsák és nem távirányítós, kulccsal nyíló zár esetén a zsebben zárolajozó-jégoldó.


Ne rángassuk a gépkocsi kormányát

A biztosítótársaságok kimutatása szerint leginkább a téli gumi hiánya, a fagyálló folyadék problémái, az elöregedett akkumulátor lemerülése és
 az útviszonyoknak nem megfelelő vezetési stílus okoz gondot télen. A szakemberek azt tanácsolják, hogy vezetés közben kerüljük a hirtelen mozdulatokat, nehogy megcsússzunk. A féket ne pumpáljuk, inkább állandó nyomást fejtsünk ki. Ha hóval borított sávokat keresztezünk, tartsuk biztosan a kormányt, és enyhén lépjünk a gázra.

 

Szabó Péter Dániel

Facebook