Kultúra

2014.08.22. 11:57

Tamás Ákos keze által élővé válik a fehér arany

A herendi fehér arany kezem által válik élővé és szeretném, ha minél tovább élne, mondta Tamás Ákos. A porcelántervező iparművész idén hatvan éves, összegző kiállítása a veszprémi Dubniczay-palotában látható. Aki kihagyta, ezen a hétvégén még megnézheti.

Balla Emőke

Tamás Ákos 1954-ben született Szentgálon, a várpalotai Thuri György Gimnázium rajztagozatáról a Magyar Iparművészeti Egyetemre került, ahol 1977-ben diplomázott. Azóta a Herendi Porcelánmanufaktúra tervezőművésze. Tradicionális, klasszikus szobrai, készletei mellett már évtizedekkel ezelőtt egy teljesen új, önálló, könnyed porcelánstílust fejlesztett ki – különleges, eredeti technológiával -, finom, pasztellszínű porcelán rétegekből. Az egyedi, hártyavékonyságú, áttetsző sziromtálak, organikus dísztárgyak, színes intarziás vázák, litophan lámpák hamar népszerűek lettek főként Olaszországban, Görögországban és Svájcban, de eljutottak Londontól Izraelen és Hong-Kongon keresztül Új-Zélandig is. Friss szemléletű, stílusteremtő szándékú műveivel a fiatalabb generáció felé nyitja meg a klasszikus herendi porcelánt. Harminc év alatt ötven egyéni és csoportos kiállításon vett részt alkotásaival, húsz kitüntetést, elismerést – többek között kiállítási nívódíjat, formatervezési nívódíjat, legutóbb, 2013-ban Veszprém megyei Prima-díjat – kapott, legalább hét köztéri szobor, közgyűjteményekben tucatnyi alkotás dicséri őt.

Mostani, a Dubniczay-palota Várgalériában látható összegző kiállítás válogatás az elmúlt évtizedek munkáiból. Láthatók itt a legelőször készített munkái, áttört tárgyai és a legutolsó darabok, a sakk-készlet figurái, fotókon köztéri alkotásai, mint a Szent Benedek hegyen felállított, két méter magas Ecce Homo szobor és a Herendi Porcelánmanufaktúra díszudvarán található dr. Mádl Ferenc mellszobor. A közben eltelt időszakokban egyedi technológiájú kollekciókat fejlesztett. Ragaszkodik a kézműves technikához, ez munkáin tükröződik, a kézművesség ápolása minden művében alapvető érték. A magas minőségű, prémium kategóriájú kézműves porcelánokból Herend nagy választékot tud nyújtani a világnak. Művei között vannak intarziás, áttört, gravírozott vázák, tálak, zodiákus és karneváli figurák, történelmi portrék, fali murális porcelán objektek, reliefek, fali fényporcelán lapok, maszkok különböző feldolgozásban, figura kollázs kompozíciók.

- Amikor 1977-ben Herendre kerültem, nagyon szerettem a hagyományos herendit, a mai napig szeretem. Ma is vannak kereskedői kérések, melyek a tradicionális porcelán készítését kérik, ebből is sokat lehet tanulni, új technikákat kell kitalálni. Ezzel párhuzamosan, a manufaktúrába kerülésemkor azonnal elkezdtem kísérletezni az új, anyagában színezett technológiákkal. Mára legalább harminc olyan egyedi technológiát dolgoztam ki, melyek hozzám kötődnek. A tradicionális porcelántól stílusukban erősen eltérnek, lelkiségükben viszont teljesen azonosak. A herendiről lerí a kézművesség, színesek, könnyedek, némelyik áttört, áttetsző. A stílus viszont nagyon változatos. Az eredetiségre törekszem, pasztellszínekkel dolgozom, az összes munkám egymással is harmóniában van. A pasztellszínek is a légiességet és a könnyedséget segítik.

A nemes herendi, a finom porcelán drága, igényes építészeti környezeti megoldásokban is megjelenhetne, Tamás Ákos most ezen dolgozik. A kiállításon is tetten érhetők a lakáskultúra - készletek, díszletek, képzőművészeti irányba mutató plasztikák, lámpák, világítótestek -, ez rendkívüli lehetőségeket rejt magában, mondja. Bemutatja a sakk-készlet darabjait, az István király és Gizella királynét, valamint Mindszenty bíborost ábrázoló figurákat, és elárulja, hogy a gyalogban dr. Papp Lajos szívsebész karakteres arca fedezhető fel. Soha nincs öncélú munkája. Mindig az a szándék vezérli, hogy munkájával a herendi értékhez hozzáadjon. Akár pályázati díjon keresztül, ha új technológiát fejleszt és kitalál, valamilyen formában hozzáadódik Herend 188 éves múltjához. Az az elve, hogy mindenhol tegye le a névjegyét, és derüljön ki a munkáról, azt ki készítette. Tisztán kezeli a munkáit, a hagyományos elválik az újtól, ami nem zárja ki, hogy egy-egy készleten ne jelenne meg a hagyományos.

- Ezzel a herendi porcelánnal próbálom megnyerni a fiatalabb generációt, de érdekes módon, idősebb generációk is rajongva gyűjtik ezeket a porcelánokat, talán azért, mert unikálisak. Tudják, hogy szinte kizárólag saját kezem munkái. Személyes munkák, én úgy hívom: „perszonál dizájn”. Két értelmezése is van: én találom ki és próbálom a kor igényének megfelelően összegezni a gondolatokat, amely esetleg sokaknak tetszhet. A másik értelmezése, hogy Herend képes teljesen egyedik munkákra is: megkeresett egy módos perui házaspár, kértek egy portrét magukról , egy darabot, egy példányban. Ezt is elkészítettem.

Az individuális tervezésbe a manufaktúra nem szól bele, mindig is támogatta. Érdeke, hogy ez a fajta egyediség megjelenjen, a manufaktúra kortárs vonulatát, lehetőségeit megmutassa és demonstrálja, Herend nem a múltjából él, hanem naprakész tud lenni. A termékfejlesztésben van megújulás, ez tudatos munka. Egy innovációs csoport - kereskedők és iparművészek - heti rendszerességgel megbeszélik a teendőket, összehangolják a munkáikat. Tamás Ákos külön kiemeli kvalifikált munkatársait, akik ezeket a munkákat különböző fázisukban támogatják.

- Az önálló fejlesztés, tervezés közelebb áll a szívemhez, mint az egyéb munkák, ebben még sok perspektíva van. Ez a remek anyag kimeríthetetlen. A herendi fehér arany – amit én élő anyagnak hívok - a kezem által válik élővé és szeretném, ha minél tovább élne. Ennek az anyagnak nagyon sok szeretet és odaadás kell, ami érződik minden munkatársam munkájában. Fontos küldetés és felelősség mindannyiunk számára, ennek az értéknek, hagyományainknak és identitásunknak megőrzése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!