Kultúra

2014.10.24. 13:21

Balfácán sütve és rántva

A szórakoztatásé a főszerep a Balfácánt vacsorára című vígjátékban. A helyzetkomikumon és gegen alapuló poénokkal tarkított előadás Bakai László jutalomjátékát hozza.

Marton Attila

Adott egy jól menő könyvkiadó vezetője, Pierre (Koscsisák András) és felesége, Christine (Kovács Ágnes Magdolna). Pierre és baráti társasága időközönként egy-egy félnótást hajt fel, akit meghívnak vacsorázni, s a szerencsétlen vendégen szórakoznak – voltaképp azon, mennyire komolyan veszi magát a meghívott, holott az egész este csak színjáték és átverés. A társaság tagjai között egyfajta presztízskérdés, ki visz nagyobb balfácánt a vacsorára, most éppen Pierre a soros, akinek egyik barátja találkozott a szenvedélyes makettépítő adóellenőrrel, Francois Pignonnal (Bakai László). Mielőtt azonban a „balfácánvacsorát” megtartanák, Pierre meghívja magához Pignont. Hiába szól a hangfalakból Serge Gainsbourg Je t’aime-e, a Christine által eltervezett romantikus estének ezzel lőttek.

Az előadás a parázs felütés után azonban némileg leül: kevés akció történik a színen, és a párbeszédek sem elég feszesek. A változást a hátfájással küzdő Pierre-hez betoppanó balfácán, Pignon hozza el. Kitartó lelkesedésével és segítőkészségével alaposan összekuszálja a szálakat és a szereplők életét, megpezsdíti a cselekményt, s nem utolsósorban a nézők rekeszizmait is megdolgoztatja.

A premieren Bakai László színre lépése spontán tapsot váltott ki a publikumból: ha a színészben kétségek lettek volna, hogyan fogadja a közönség a bő évtizednyi veszprémi kihagyás után, a tapsvihar minden bizonytalanságát eloszlathatta. Talán nem túlzás azt állítani, Bakai lubickol a szerepében, a nézőket egy-egy mozdulatával vagy grimaszával is képes megnevettetni.

Sziporkázik a szerencsétlen adóellenőr szerepében a visszatérő Bakai László (Fotó: Nagy Lajos)

Habár a Pannon Várszínház előadásaiban gyakran a nyelvi szellemességek és a szóviccek viszik a prímet, ezúttal a helyzetkomikum és a kifejező színészi játék a legfőbb humorforrás, Bakai mellé a második felvonásban Molnár Ervin igyekszik ezen a téren felzárkózni.
Az adóellenőr fáradhatatlanul igyekszik segíteni újdonsült barátjának visszahódítani Christine-t. A legfontosabb közvetítő eszköz az előadásban a telefon: a cselekményt előrelökő párbeszédeket általában ezen bonyolítják a szereplők, leggyakrabban persze Pignon, aki, ha kell, skót filmproducernek, ha kell, informátornak adja ki magát. Ha éppen nem segíti vagy taszítja éppen kétségbeesésbe Pierre-t, makettépítési sikereit ecseteli, vagy a futballdrukker Chevallal zrikálják egymást.

A bohózati elemek és poénok mellett több drámai helyzet kontúrja is megjelenik. Pignonról kiderül, elhagyta a felesége, s ezt azóta sem tudta feldolgozni, míg Cheval, a rettegett adóellenőr számára egy súlyos titokra derül fény egy véletlen folytán.



Koscsisák András kezdetben unott és önelégült Pierre-je az események hatására mindinkább szerencsétlen balfácánná válik. Rövid feltűnéseiben is nagyszerű a hisztérika szerepében Pap Lívia, az orvost alakító Kiss T. Istvánnak kevés lehetősége van a kibontakozásra. Kovács Ágnes Magdolna üzembiztosan hozza a szexuálisan túlfűtött Christine-t, Keresztesi László Pierre barátjaként jobbára a háttérben marad.

Kovács Yvette Alida egy klasszikus polgári szobabelsőt tár elénk kanapéval és festményekkel, a második felvonás puritán minimalizmusa a cselekmény következménye. Justin Júlia jelmezei olykor karikírozzák a szereplőket, például Pignon, és főleg Cheval már megjelenésében is mulatságosan hat.

A számos fordulat és félreértés után természetesen a néző választ kaphat arra a kérdésére, valójában ki az a balfácán, akit vacsorára felszolgálnak.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!