Hírek

2013.09.03. 12:00

Vasúti tervek a Balaton északi partjára

Radikális változás állt be az északi parti vasút jövőjével kapcsolatos álláspontban. A szakértők az eddigiekkel ellentétben most már úgy látják, hogy mégis villamosítani kellene.

Győrffy Árpád

A Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) múlt heti ülésén Dorner Lajos közlekedési szakértő adott átfogó tájékoztatást a Balaton környéki közlekedésfejlesztési projektek aktuális helyzetéről. Az előadásra azért került sor, mert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) elkészített egy megvalósíthatósági tanulmányt, amiről várhatóan szeptember végén a BFT-nek is véleményt kell mondani.

A tájékoztató elsősorban a 30-as számú déli parti vasútvonal rekonstrukciójának már építési engedéllyel rendelkező I. ütemével foglalkozott. Abban bíznak, hogy a közlekedési operatív program uniós keretében meglévő pénzből még ebben a költségvetési ciklusban el tudják indítani a munkát.

A fejlesztéssel többek között el szeretnék érni, hogy Balatonaliga és Balatonszentgyörgy között 120 kilométeres óránkénti sebességre legyen képes az egyvágányú nyílt vonal. A Siófok-Szabadifürdő, Siófok-Zamárdi-felső és Balatonszemes-Balatonlelle közötti szakaszokon második vágány kiépítésével számolnak. A fejlesztést takarékosan tervezték. Csak ott akarják emelni a pályasebességet, ahol ehhez más lehetőségek is adottak, és a menetrend ezzel élni is tud. Ahol például településszerkezeti okok miatt eleve nincs lehetőség a száguldásra, ott a pályát is annak megfelelően építik, hogy az adottságokat optimálisan ki tudják használni.

Stabilizálták a balatonakarattyai löszfalat, most az aligai került sorra (archív fotó: Orosz Péter)

A balesetek megelőzése érdekében rendezni akarják az útátjárók helyzetét. Ha szükséges újakat nyitnak, vagy legalizálják a jelenleg illegálisan használt átjárókat. De ha nem indokoltak igazán, akkor megszüntetik azokat. A biztonságot és a komfortot is szolgálná majd, hogy a vágányépítéssel érintett állomásokon 55 centiméteres peronok épülnek.

Stabilizálni akarják a balatonaligai löszfalat és védőműveket akarnak kiépíteni a fonyódi Balaton-part szakasz problémás részein.

A Balaton kötöttpályás megközelíthetőségével és körüljárhatóságával foglalkozó megvalósíthatósági tanulmány szerint a 30-as számú vonal esetében többek között szükség lenne a szabadbattyáni állomás bevezető és a lepsényi állomás kivezető szakaszának átépítésére. A már említett második vágány építésen túl hasonló munkát terveznek Balatonlelle és Fonyódliget, Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között. A körüljárhatóság biztosítása érdekében fejleszteni kellene a 27-es Lepsény-Csajág(Veszprém) vasútvonalat.

A fenti tanulmány a 29-es, Tapolca-Csajág(Székesfehérvár) vasútvonal esetében 2015-ös dátummal számol a balatonakarattyai löszfal pályaszakasz rekonstrukciójának következő ütemével. Ez egyben azt is jelzi, hogy középtávon mindenképpen letettek a Hajmáskér-Balatonfűzfő közötti szárnyvonal megépítésével a Fűzfőn sorozatosan felmerülő ellenvélemények miatt.

A tanulmány 2020-as dátummal számol a Szabadbattyán-Tapolca vonalszakasz felépítményeinek rekonstrukciójával, az állomások és a megállóhelyek korszerűsítésével. Ugyancsak a tervekben szerepel a sebességemelés a Badacsonylábdihegy-Tapolca közötti vonalszakaszon.

Ami talán legnagyobb újdonság, hogy a szakértők célravezetőnek tartanák az északi parti vonal villamosítását. Mint Dorner Lajos elmondta, ehhez az utolsó lökést az idei nyár folyamatos mozdony meghibásodásai adták meg. A MÁV a villamosítás költségét 5,5 milliárd forintra becsüli ez olcsóbb lenne, mint a korszerű dízelmozdonyok beszerzése. A jelenleg villamosításra javasolt 18 vonal közül az északi parti vonal az 5. helyen van. Ugyancsak szerepel a tervekben a Keszthely-Tapolca-Ukk vonalszakasz villamosítása is.

A távolabbi tervek egyik érdekes eleme a 2027-es dátummal tervezett Keszthely és Hévíz közötti kötöttpályás kapcsolat kiépítése. Ez inkább villamos lenne, mint vasút. A nyomvonalát a települések utcáin alakítanák ki, a sebessége is nagyon kicsi lenne, de így is jelentős személyforgalmat tudna lebonyolítani a két település között.

 

Megvizsgálták a lehetőségeket

A szakértők foglalkoztak a Veszprém–Almádi közötti vasúti kapcsolat esetleges újraépítésének kérdésével is. Azonban arra jutottak, hogy a modern vasúti követelményeknek nem igazán megfelelő terepviszonyok és az egykorivasúti pálya területének, illetve környékének beépítettsége miatt nincs lehetőség egy normál sebességű vasúti pálya kiépítésére és szerelvények közlekedtetésére.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!