Hírek

2015.03.24. 15:50

Hamarabb kiér a mentő - Onódi Lívia igazgató beszélt a fejlesztésekről

Veszprém – Lerövidíti a mentők kiérkezési idejét a hamarosan bevezetendő új, számítógép alapú irányítási rendszer, közölte érdeklődésünkre Onódi Lívia, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) Közép-dunántúli Régiójának igazgatója.

Marton Attila

Az intelligens fedélzeti komputer (ift) bevezetése után a riasztás közvetlenül a mentőautóba érkezik, ahol a gépkocsiban található táblagépen GPS-adatokkal jelenik meg a pontos cím.

A fejlesztés jelentősen lerövidíti a mostani papíralapú feladatkiadást, és a kiérkezési időt is, hangsúlyozza az igazgató. Az új szisztémát várhatóan nyáron vagy ősz elején vezetik be, a munkatársak oktatása már nyáron befejeződik. A fejlesztéshez az európai uniós források mellett az OMSZ is hozzájárult.

A számítógépes döntéstámogatási rendszer egyik legjobb példájaként Madridot említi az igazgató, ahol a 2004-es terrortámadás után reformálták meg a mentésirányítást, és mára a spanyol fővárosban néhány percen belül bárhova odaér a mentő. Az új rendszer magával hozza (majd) a kikérdezési protokoll változását is, a beérkező információkat egy számítógépes kérdezési rendszer alapján tölti majd ki a mentésvezető. Az igazgató szerint azért is nagy a jelentősége az új szisztéma bevezetésének, mert az elmúlt harminc esztendőben a mentésirányítás területén nem történt jelentős előrelépés.

Onódi Lívia: A munkatársak tudásának fejlesztését célzó továbbképzéseket is rendszeresen szerveznek
Fotó: Balogh Ákos

Jól ellátott a megye mentőállomásokkal az igazgató szerint, köszönhetően az utóbbi tíz évben bekövetkezett változásoknak. A rövidesen záródó európai uniós fejlesztési ciklusban emiatt nem is merült fel új mentőállomás építése a megyében, bár fejlesztések történtek: a veszprémi állomást felújították, Várpalotán pedig áprilisban kezdődhet el a felújítás.

A megyében tizenegy mentőállomás van, ezeken 28 mentőegység teljesít szolgálatot. A gépjárműpark átlagéletkora az utóbbi években forgalomba helyezett kilenc kocsinak köszönhetően csökkent, jelenleg valamivel meghaladja a hat évet. Az új, már sárga festésű Mercedes Sprinterek aránya ötven százalék.

Országszerte 166 új mentőkocsi állt forgalomba az elmúlt évben, az OMSZ-nak emellett sikerült további 23 mentőautót vásárolni. A 22 mentőorvosi/mentőtiszti, úgynevezett MOK egységek magasabb szintűek, kisebbek, gyorsabb mozgásúak és gazdaságosabban üzemeltethetők: ezek a járművek idén év végéig érkeznek meg a mentőállomásokra. Egy másik forrásból további 32 új jármű vásárlása van folyamatban, ezek közül várhatóan kettő kerül a megyébe még idén. Az új járművek használatba vétele után hatvan százalék lesz a sárga mentőautók aránya a gépkocsiparkban, s ez az arány növekedik majd a következő időszakban, ugyanis a 13 éves autókat kivonják a forgalomból.

A fejlesztések és a technikai változás nem csak a gépjárműparkot érinti: az elmúlt évtizedben végbement technikai fejlődésre Onódi Lívia a vér oxigéntelítettségét mérő készüléket hozza fel példaként. A szerkezet húsz éve íróasztal nagyságú volt, mára azonban a mérete egy gyufásdobozéval egyezik meg. A legszükségesebb eszközök, például a nagy értékű EKG-k, betegőrző monitorok beszerzése folyamatos, emellett az oktatásra is nagy hangsúlyt fektetnek. Ennek jegyében hoztak létre a megyeszékhelyeken konferenciaközpontokat, amelyek lehetővé teszik a központok közötti szakmai tapasztalatcserét. A munkatársak tudásának fejlesztését célzó továbbképzéseket is rendszeresen szerveznek, tavaly például több ezer dolgozó tanulta meg az emelt szintű légút biztosítás gyógyszerek használatával kapcsolatos teendőket. Eddig ezt a feladatot az orvosok végezhették csak el, a képzés után már a mentőtisztek is végrehajthatják.

Habár a javarészt európai uniós forrásokból jelentős értékű fejlesztések mentek végbe, a mentőszolgálatnál dolgozók hetven százaléka továbbra is minimálbért kap. A központi költségvetéstől érkező közel 30 milliárdos forrás az utóbbi csaknem tíz évben nem változott érdemben, miközben minden kiadás növekedett. Az államtól érkező források 85 százalékát a bérekre fordítják, ez a legfőbb oka annak is, hogy az OMSZ önerőből nem tud felújításokra költeni, magyarázza az igazgató. Elsősorban az alacsony fizetés miatt nagy a cserélődés is.

Az igazgató felhívta a figyelmet, a mentőszolgálat eszköz- és járműparkjának fejlesztése mellett fontos lenne felvilágosítás is. - Ha mindenki tudná, mikor kell igénybe venni a sürgősségi ellátást, és melyek azok a kórképek, amikor mentőt kell hívni, még hatékonyabbá válna a mentőszolgálat működése - jegyezte meg.

Az állomány

A megyében az OMSZ-nél mintegy négyszázan dolgoznak. Esetkocsi teljesít szolgálatot Veszprém mellett Balatonfüreden, Tapolcán, Ajkán, Pápán, Várpalotán, Zircen, valamint kiemelt mentőegység Nagyvázsonyban, Sümegen, Tüskeváron és Balatonakarattyán.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!