Hírek

2015.03.30. 13:34

Egy kézben az élet - Mit tesznek a tömegközlekedési vállalatok a balesetek elkerüléséért?

Amikor bezáródik mögöttünk a tömegközlekedési jármű ajtaja, onnantól szinte egy ember kezébe tesszük a sorsunk. A vezető hozzáállásán, szakmai tapasztalatán múlik, hogy a rá bízott utasok biztonsággal célt érnek-e.

Tremmer Tamás

A Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata egy hete zuhant le. A gép fedélzetén 152 ember tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl. A tragédia ráirányította a figyelmet a vezetők (sofőrök, pilóták) felelősségére. A német másodpilóta állítólag depresszióban szenvedett. Joggal merül fel a kérdés: ezt miért nem vette észre senki? Az orvos miért nem jelezte a munkáltatónál a bajt?

Naponta százezrek utaznak tömegközlekedési járműveken, ha valamelyik vezetőnek éppen „depis” hangulata van, netán szerelmi bánat emészti, akár emberek halhatnak meg? Lapunk arra volt kíváncsi, hogy mit tesznek a közlekedési vállalatok a balesetek elkerülése érdekében.

Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) Zrt. autóbuszvezetői évente kötelezően nyolcórás oktatáson vesznek részt. Ezen felül ötévente egy 35 órás képzést kell elvégezniük (GKI), amely a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgájával zárul. Erről a gépjárművezetők igazolást kapnak, tájékoztatott a vállalat. Az éves oktatásokon KRESZ, vezetéstechnikai, illetve az autóbuszvezetői munkaköri feladatokkal kapcsolatos témák kerülnek terítékre. A GKI képzés keretén belül a KRESZ oktatás mellett pedig ötórás vezetéstechnikai gyakorlati, szimulátoros képzésen is részt vesznek az autóbuszvezetők.

A gépjárművezetők vezetői engedélyük érvényessége alapján 60 év alatt legfeljebb ötévente, 60 év felett kettőévente kötelező orvosi vizsgálaton vesznek részt. Ezen felül évente kötelező a foglalkozás egészségügyi vizsgálat. Az orvosi vizsgálatokon a jogszabály alapján az autóbuszvezetőkre előírt foglalkozás egészségügyi, illetve a gépjárművezetők részére előírt (vezetői engedély) vizsgálatok vannak. A gépjárművezetőknek érvényes PÁV II. pályaalkalmassági vizsgával kell rendelkezniük, ennek része a pszichológiai vizsgálat is.

A vasútijármű-vezetők (mozdonyvezetők) a munkakörük ellátásának alapjául szóló vizsgák megszerzését követően évi 30 órában úgynevezett időszakos oktatáson vesznek részt, közölte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. Az oktatásokon főként forgalmi és műszaki témákban képzik a munkavállalókat. A vasútüzem biztonsága érdekében a megszerzett ismereteket frissen kell tartani, valamint az időről-időre megjelenő technológiai, díjszabási módosításokat oktatni kell.

A munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló vasúti képzési rendelet tételesen meghatározza az időszakos oktatásra kötelezett munkaköröket, és ezáltal az érintett munkavállalók körét is.

A vasútbiztonsággal összefüggő témaköröket kizárólag az Nemzeti Közlekedési Hatóság névjegyzékébe felvett vasútszakmai oktatók, a többi témakört képzett szakmai oktatók oktathatják. Egyes munkakörökben évente forgalmi illetve mozdony-szimulátoros gyakorlat egészítheti ki az elméleti foglalkozásokat. Alapesetben a sikertelen vizsgát tett dolgozónak két alkalommal van lehetősége javítóvizsgát tenni. A sikeres javítóvizsga teljesítéséig a munkavállaló eredeti munkakörében nem foglalkoztatható.

Orvosi felülvizsgálat 55 éves életkor alatt 3 évente, 55 éves kor felett évente, amennyiben a foglalkozás-egészségügyi orvos nem állapít meg rövidebb időszakot. Pszichológiai vizsgálatot kötelezően az újfelvételes munkavállalók számára ír elő a jogszabály. Az időszakos vizsgálat mellett további, meghatározott orvosi vagy pszichológiai vizsgálat elvégzése is elrendelhető, amennyiben az orvosi vizsgálatok eredményei alapján a vizsgálatot végző foglalkozás-egészségügyi orvos indokoltnak tartja.

Jakó Tamás pápai pilóta, több mint 15 ezer óra repüléssel a háta mögött. Jelenleg egy Airbus A320-as gép kapitánya, ez ugyanolyan gép, mint ami lezuhant. Lapunknak elmondta, a légitársaságánál folyamatos a képzés, a tájékoztatás, minden, ami a repülés biztonságával kapcsolatos, arról kötelezően kapnak információt. A tragédiára is reagáltak, azonnal elrendelték, hogy a pilótafülkében egyedül senki nem maradhat! Kötelező orvosi vizsgálatot évente tartanak. Belépésnél, illetve munkakör váltásánál (például másodpilótából kapitány) kötelező a pszichiátriai vizsgálat.

Egyébként a szárazföldi közlekedéssel szemben nekik az az előnyük megvan, hogy a világban bekövetkezett légi balesetek okait, tanulságait beépítették az éves kiképzésükbe, és a vizsgájukba. A már megtörtént balesetek okainak pontos feltárása, és az abból levont tanulságok javítják a repülésbiztonságot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!