Hírek

2014.11.07. 10:11

Átevezik az Atlanti-óceánt

New York-tól Párizsig evezős hajóval szelné át az Atlanti-óceánt társával Bakos András. A különleges expedíció a fiatalember gyerekkori álma, évek óta készül rá, hajóját már a Balatonon tesztelik.

Prevics Éva

Az expedíció célja, hogy a világon először New York-tól Párizsig végigevezzék az óceánt, mindenféle külső segítség, motor és vitorla nélkül, csak emberi erő használatával. Ezen az útvonalon hasonlót még soha senki nem teljesített.

Bakos András bár rendszeresen evez szabadidejében, azt mondja, erre a küldetésre nem lehet tökéletesen felkészülni. Mint mondja, a legnagyobb kihívás az időjárás, a bezártság és a hajóforgalom lesz a nyílt vízen. "Ha az ember mellett elmegy egy emeletes ház méretű hajó, akkor ott nincs vita " - hangsúlyozza.

Fotók: Székely Judit és Vida György

A budapesti fiatalember egy új-zélandi barátjával vág neki a hatalmas kihívásnak, akivel két órás váltásban eveznek majd. Hónapok óta keményen készülnek fizikailag és mentálisan is, a hajó kabinjában családi fotókat helyeznek majd el, amelyek segítenek túlélni a legnehezebb időszakokat.

Jelenleg a Balatonon gyakorolnak a hajóval, ezután következnek a több napos óceáni tesztek. A tervek szerint jövő év május végén indulnak New York-ból, a várhatóan 60-80 napos útra.

A hajó most az egyik balatonfüredi kikötőben parkol, még most is húsz ember dolgozik rajta folyamatosan, bár már szinte kész van, de a műszerezettséget ki kell még építeni. A hajóról ugyanis élő-show közvetítés is lesz. Kamerákat telepítenek, melyeken keresztül bárki követheti a kalandos út mindennapjait. A kamerák percenként fotókat küldenek majd a szárazföldre és naponta egy videó is készül.

A vízi jármű a legmodernebb megoldásokkal és anyagokból született. Új-zélandi tervező álmodta meg és egy magyar mérnökcsapat építtette. A kialakítás teljesen egyedi, karbon alapanyagból és habszendvics szerkezettel készült. A karbonszál tömegéhez viszonyítva erősebb, mint az acél, ugyanakkor textíliaként teregethető. Ebből készült a hajó héjazata, ezek között a rétegek között pedig úgynevezett szendvicsanyag van, ami magában is úszóképes, ez pedig azt jelenti, hogy ha a hajó széttörne, akkor sem tudna elsüllyedni - mondta Kris János mérnök.

A hajó delfinorral rendelkezik, ami csökkenti a vízen pattogást, hánykolódást, illetve segít a magasabb sebesség elérésében. Az egyik legegyedibb biztonsági funkció, a visszafordulási képessége, tehát hogy ha fel is borul, automatikusan visszafordul, nem képes fejjel lefelé maradni. Hátul különleges szárnyai vannak, mely komoly stabilitást ad, a balatoni tesztek is bizonyították, hogy szinte lehetetlen felborítani a hajót, illetve ezeknek, az iránytartásban is jelentős szerepük van- mondta Bakos András.

Két kabin van a hajón, a hátsóban lesz az étel és a felfüggesztett hálóágy, ahol feltehetően leszíjazva alszanak majd a hullámzás miatt

Bakos Andrásnak van egy hat éves kisfia, mikor megszületett elhatározta, hogy tesz valamit gyermeke generációjáért. Imád evezni és számtalanszor előfordul, hogy evezés közben kinyúlt a vízre egy eldobott palackért. A különleges vállalkozásával közösséget akar létrehozni, aminek a tagjai saját hobbijukon keresztül ugyanilyen lelkesedéssel védik környezetüket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!