Hírek

2014.08.06. 15:35

A magyarok maguk szeretnek dönteni a borravalóról

Mennyi borravalót érdemes adni egy finom vacsora után? Vajon jogosan vonjuk meg ezt a pluszpénzt a felszolgálótól, ha például nagy forgalom idején többet kell várnunk? Igaz az, hogy a külföldiek mélyebben nyúlnak a pénztárcájukba? Mi a vélemény az árba beépített szervizdíjról?

Heffler Péter

Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a közelmúltban végzett felmérésében Magyarország legnagyobb szállásfoglaló weboldala. A kapott válaszokból kiderül, hogy a magyarok többsége úgy szereti a borravaló intézményét, ahogyan van.

A felmérés szerint négyből csak egy ember törölné el a borravalót, és tízből nyolcan inkább maguk döntenek a pluszösszeg mértékéről, minthogy egy normához igazodjanak. Megyénk néhány vendéglátóhelyén érdeklődve is megoszlott a vendégek és felszolgálók véleménye a borravalóról és annak mértékéről.

A veszprémi Mokka Kávézó pultosa például egyáltalán nem tartja elvárhatónak a borravalót. – Sokan gondolják, hogy a külföldön megszokott rendszer itt is működik, miszerint a szervizdíj legyen benne az árban. Én ezt nem tartom jó dolognak, mert a vendég szíve joga eldönteni, hogy ad-e borravalót vagy nem – foglalt állást Mrázik Norbert.

A Bellamia fagylaltozó pultosai sem várják el a borravalót, sőt, megértik, ha valaki nem ad pluszpénzt. – Ha vendégként nem vagyok elégedett a kiszolgálással, én sem mindig adok. Éppen ezért nem szimpatikus, ha valahol beleveszik az árba a szervizdíjat – mondta Kovács Georgina és Szabó Eszter.

Balatonfüreden a Pokol Pince Étterem felszolgálója is úgy véli, inkább csak illendő adni. – Szerintem a szolgáltatás és az ételek minőségétől is függ a dolog, de ha az ember elégedett volt mindennel, akkor valamennyit illendő adni. A külföldiek többnyire azt hiszik, hogy tartalmazza a szervizdíjat is az ár, ezért sokszor előfordul, hogy nem adnak borravalót, de ha tudják, hogy ez nálunk nem így van, akkor jóval bőkezűbbek, mint a magyarok – árulta el Nagyőszi Dávid.

Nagy Nikoletta és Szabó Ádám szerint kevésbé vonzó, ha az árba előre beépítik a szervizdíjat is (Fotó: Hefler Péter)

Ezen a véleményen volt a tihanyi Echo Étterem teraszán a gyönyörű panorámát élvező pár, Szabó Ádám és Nagy Nikoletta is. – Szerintem a borravalóval egyszerre fejezzük ki azt, hogy mennyire találtuk udvariasnak, kedvesnek a felszolgálót, és hogy mennyire voltunk megelégedve az étel, ital minőségével. Ha az étlapon látjuk, hogy már előre beszámították a borravalót, az kevésbé teszi vonzóvá a helyet – mondta a pár.

A tulajdonosnak, Bittman Szilárdnak pontos információi vannak az emberek borravalós szokásairól. – Szerintem Magyarországon elfogadható, hogy a felszolgáló elvárja a borravalót, így szoktuk meg. Külföldön elterjedt dolog a számlába épített szervizdíj, illetve már a fővárosban is megszokottnak mondható. Mi is gondolkodunk, hogy talán jövőre átállunk erre, de nem könnyű a döntés, mert sokan sértésnek veszik. Szerintem a borravalónál a kedvesség, udvariasság 70 százaléknyit számít, 30 százaléknyit pedig az étel minősége – árulta el Bittman Szilárd.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!