Átverés

2022.02.18. 07:00

Tyúkok helyett kakasokat kaptak - mit tehet a gazda ilyenkor?

"Tyúkokkal jártunk rosszul" – írták olvasónk, ám fő gondjuk épp abból fakadt, hogy a megvett szárnyasok többségéről, amint megnőttek, kiderült, hogy kakasok. Ilyen esetben több lehetőségük van a vevőknek ügyük rendezésére.

Rimányi Zita

"Újságban hirdettek 15 hetes tojójércéket, darabját 1.500 forintért, házhozszállítással. Ez az a kor, amikor még az, aki nem ért profin a csirkékhez, nem tudja megkülönböztetni a tyúkot a kakastól. Általában, ha tisztességes az eladó, eggyel többet hoz, mert szinte biztos, hogy egy elpusztul. Mi persze csak tízet kaptunk, és naná, hogy egy másnapra elpusztult. Azután pedig csak nőttek, nőttek az állatok és kiderült: a megmaradt kilencből hét kakas.

Felneveltük őket, de el kellett mindet ajándékoznunk. Mi a tojásért tartjuk a szárnyasokat, meg azért, hogy a konyhai, a kerti hulladékot megegyék. Mikor már nem tojnak eleget, oda szoktuk adni a tyúkokat a településünkön egyedül, kis nyugdíjból élő időseknek" – írták szerkesztőségünknek balatonfőkajári olvasóink.

 

 

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete szerint az adásvételi szerződés – legyen akár írásos, akár szóbeli – hibás teljesítéséről van szó. Így a két éves kellékszavatosság alapján elsősorban cserét kérhet a vevő. Ha az nem lehetséges, akkor árleszállítást, végső esetben a vételár visszatérítését. Az idei szabályok szerint már a vásárlástól számított egy éven át a vállalkozásnak kell bizonyítania, a minőségi követelményeket teljesítette, azaz azt adta át, amit a vevő rendelt. Ha magánszemélytől vásárolt, akkor csak egy éves a kellékszavatosság és alatta a fogyasztóé a bizonyítási teher és ilyenkor nem vehet igénybe fogyasztóvédelmi lehetőségeket.

 

 

Ha olvasónk vállalkozótól vásárolt, akkor annak idejétől számítva két éven belül érvényesítheti kellékszavatossági igényét, mind az elpusztult állat, mind a tévesen tojóként szolgáltatott kakasok miatt. Ám ehhez bizonyítania kell a vásárlás tényét, ami adásvételi szerződés, nyugta vagy számla nélkül nehéz. Ha nem kapott se nyugtát, se számlát, érdemes bejelentést tennie a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál. Amennyiben a vállalkozással a szavatossági problémát nem tudja rendezni, a lakóhelye szerint illetékes békéltető testületnél ingyenes vitarendezési eljárást kezdeményezhet. Szakértőink szerint ügyében felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja, ezért a megyei kormányhivatalban működő fogyasztóvédelmi főosztályhoz fordulhat. Ám az eladó nem köteles a megrendelt, kifizetett csirkéknél többet adni, például tíz helyett tizenegyet, tisztességessége nem ezen múlik. Ha mégis megteszi, az fogyasztóbarát gesztusnak tekinthető. 

 

 

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!