Gazdaság

2014.08.17. 09:25

Az emberi segítőkészség elvi és gyakorlati oldala a diszkont áruházainkban

Ha valakire hirtelen ráérik a szükség egy élelmiszerbolt kellős közepén, elvileg mindenki nagyon segítőkész. A gyakorlat azonban azt mutatja: amikor bekövetkezik a baj, csak akkor van nagy rohangálás .

Tremmer Tamás

A megye egyik városának diszkontáruházában olvasónkra ráérett a szükség: vizelnie kellett. Mivel idős emberről volt szó, aki vízhajtót is szed, egyre nehezebben tudta megtartóztatni magát. Segítséget kért az eladótól, aki közölte, nincs nyilvános WC-jük. Szólt a bolt vezetőjének, aki ugyanezt mondta. Telt az idő, az idős férfit egyre feszítette a szükség. Már arra is gondolt, a parkolóban könnyít magán, de a vásárlók szeme láttára ezt mégsem tehette meg. Tudta, hogy a boltban van WC, még ha személyzeti is. A boltvezető végül megszánta, beengedte a szolgálati WC-be, de úgy, hogy azt senki ne vegye észre, nehogy baja származzon belőle. De már késő volt, az idős férfi nem tudta tovább visszatartani a vizeletét...

Vásárlás közben a kisgyermekes családoknál is gyakran előfordul, hogy gyorsan mosdót kell keresni. Fotó: illusztráció

A diszkontáruházakban emberek százai fordulnak meg naponta. Ha nem is jellemző az eset, bármikor előfordulhat. És még csak idősnek sem kell ehhez lenni, esetleg vízhajtót szedni, elég egy sima rosszullét. Ugyanez akár kisgyermekekkel is megeshet, akik úgyszintén nehezen tartják vissza, ha itt a szükség...

A szakhatóságok minden esetben kizárólag akkor adják ki a működési engedélyt, ha az adott kereskedelmi egység maradéktalanul megfelel a jogszabályi előírásoknak, beleértve természetesen az illemhelyek kialakításának témakörét is. A vásárlók kényelmének biztosítása és teljes kiszolgálása számunkra elsődleges, így amennyiben a leírt esethez hasonló történik, a bolt személyzete mindent elkövet annak érdekében, hogy az adott személy segítségére legyen a személyzeti mosdó biztosításával is, nyilatkozta Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója.

A COOP hozzánk eljuttatott álláspontjában sajnálatosnak tartják az esetet, ennek ellenére az üzletek személyzeti mosdóját élelmiszerbiztonsági okból kifolyólag csak a munkatársak – szigorú tisztálkodási előírásokat betartva – vehetik igénybe. A COOP minden esetben vásárlói érdekeit tartja szem előtt, így érthető, hogy az üzletek alkalmazottainak nincs lehetősége és felhatalmazása a személyzeti mosdó megnyitására a vásárló számára.

Kihangsúlyozták, mindez nem empátia, hanem élelmiszerbiztonsági kérdés. A kereskedelmi szakmában teljes joggal magasak a higiéniai elvárások. A COOP üzletlánc minden munkatársa, nem csak a bolti eladók, hanem a központi irodákban dolgozók is – akik a boltokat látogatják – rendelkeznek egészségügyi kiskönyvvel, rendszeres egészségügyi szűrésen, valamint időközönként a HACCP rendszer keretében élelmiszerhigiéniai oktatáson vesznek részt, ezzel kizárva a lehetséges egészségügyi kockázatokat.

Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. arról tájékoztatott, mind a 97 magyarországi üzletük a törvényi előírásoknak megfelelően kizárólag személyzeti illemhelyiségekkel rendelkezik. Ugyanakkor van arra vonatkozó szabályzatuk, hogy kollégáik mikor és kinek tegyék lehetővé a szolgálati mosdó használatát. Idős embereknek, várandós anyáknak, és kisgyermekeknek természetesen minden esetben lehetőséget biztosítanak a személyzeti WC igénybe vételére. A mellékhelyiségek ezzel együtt nem nyilvánosak, így csak külön kérésre és az adott üzlet munkatársainak engedélyével, illetve felügyelete mellett használhatók.

Az ALDI üzleteinek mérete nem haladja meg azt a jogszabály által előírt eladótér méretet, amely felett nyilvános WC létesítése kötelezően előírt, így az üzleteik tervezése során ezt az igényt továbbra sem kötelező érvényű figyelembe venniük. Sokkal fontosabbnak tartják, hogy munkatársaik oktatása során az eddigiekhez hasonlóan kellő figyelmet fordítsanak az ilyen és hasonló esetek időben történő felismerésére, valamint az esetek során tanúsított helyes magatartásra és a vásárlók igényeinek, kéréseinek megfelelő kezelésére.

Az esettel kapcsolatban szerettük volna a Penny Market, illetve a Lidl áruház álláspontját is kikérni, de levelünkre nem válaszoltak.

A népegészségügyi hatóság javasol

Az esettel kapcsolatban kikértük a Veszprém megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv vezetőjének a véleményét is. Dr. Andrásofszky Enikő megyei tisztifőorvos tájékoztatása szerint az építésügyi hatósági jogszabálynak az országos településrendezési és építési követelményekről szóló paragrafusa (Tisztálkodó helyiség és illemhely) az egyidejű használók becsült létszáma alapján írja elő, hogy hány WC-t kell létesíteni. A népegészségügyi hatóságnak nincs joga előírni, csak javasolhatja vásárlói illemhely létesítését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!