Csopak

2017.07.23. 13:10

Ha nincs strandidő, érdemes felkeresni a csopaki Plul-malmot

Tombol a nyár, ilyenkor az emberek többsége a strandot választja, hogy lehűtse magát a Balaton vizében. A településen sok nevezetesség található, többek között a több mint száz éves Plul-malom, melynek hat éve gondnoka Herczeg Mihály.

Szendi Péter

A falu központjában található a malom. Herczeg Mihály épp egy csoport után fogad. Egy fa árnyékába ülünk le, szemben a malommal, gyönyörködünk benne. - A malom májustól szeptember végéig látogatható, csupán hétfőn van szünnap. Mindenkinek ajánlom, hogy legalább egyszer nézze meg és fedezze fel őseink értékeit. Amikor forog a felülcsapott külső malomkerék, bent forgatja az őrléshez szükséges különböző darálókat, felvonókat.

A településen sok nevezetesség található, többek között a több mint százéves Plul-malom, melynek hat éve gondnoka Herczeg Mihály
Fotó: Szendi Péter

Ahogy belépünk a malomba, rögtön balra, Mihály már mutatja azt a nagy fogaskereket, ami áttételesen hajtja meg a szíjkerekeket. A négy és fél méteres átmérőjű kinti vízikerék, a malomrészbe benyúló fatengelyre szerelt faküllős, öntöttvas koszorús, de fából készült fogai adják át az energiát az öntöttvas kúpfogaskerék által meghajtott szíjkeréknek. Ez hajtja meg a berendezéseket. A gabona mázsálása után a jobb oldalon lévő garatba került az őrölni való, amit a függőleges serlegfelvonók vittek a padlástéri tisztítókhoz. Ezután csúszdán érkezett vissza a tiszta gabona a serlegfelvonóba, ami a hengerszékbe szállította. Az őrlés után a kész lisztet ferde és függőleges facsöveken leeresztve a földszinten zsákolták. Az ablak melletti garatba viszont a takarmánygabonát öntötték, amit szintén a serlegfelvonó vitt az első szinten lévő függőköves darálóba. A takarmány zsákolása is a földszinten történt.

Az első emeleten egy különleges, régi világ fogad. A nagy munka itt történt. A padláson történt koptatás-tisztítás után két nagy kétosztatú garatba került a gabona a hengerszékek felé. Ebben a malomban két kis 11-es Ganz-Mechwart faszekrényes hengerszék van, melynek egyenkénti teljesítménye 30 kiló volt óránként. A kettéosztott garatokra az állandó működés miatt volt szükség. Tehát, ha az egyik tolózárat elhúzták, akkor folyt a gabona a hengerszék hengereire, majd onnan a rovátkolt, őrlő acélhengerekre, amelyek egymástól való távolságát szükségszerűen állították az alul lévő két kézi kerékkel. Amikor egy garat-fakk kiürült, akkor a súlycsengő figyelmeztette a molnárt, hogy nyissa meg a garat másik fakkját a tolózárral. A hengerszékből ferde facsöveken keresztül visszakerült az őrlemény a serlegfelvonóba és ment a hengerszékbe. Az őrlető óhajának megfelelő finomságú liszt elkészítéséhez 5-7-szer is átment a hengerek között az őrlemény, mielőtt a ferdetengelyű hasábszitába bekerült, hogy tiszta lisztet adjon a gazdáknak. A ferdetengely miatt a lisztben lévő durvább részt az excentrikusan működő rázószita különválasztotta. A durvább szemcsék visszakerültek csúszdán keresztül a serlegfelvonóba, ami újra a hengerszékbe szállította további őrlésre. A hasábszita alól függőleges facsöveken jutott le a liszt a földszinti zsákolóba.

A malomból kiérve megállapítottam, nem volt könnyű munka az egykori molnároké. Érdemes felkeresni és megismerni munkahelyüket, a csopaki Plul-malmot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!