2010.01.26. 17:54
A Charlie Gordon-trükk
Veszprém - Nem többet, mint az emberi lét alapkérdéseit feszegeti a közelmúltban bemutatott Virágot Algernonnak című mű, melyet a Pannon Várszínház fiatal színésze, Kiss Dávid rendezett és alkalmazott színpadra.
Három kis vak egér, ni hogy fut. A gazdasszony után futnak, konyhakéssel a farkukat levágta. Csupa vér a három kis vak egér. Charlie Gordon (Koscsisák András) első szavai ezek. Ül az ágyán, bambán néz maga elé, nyála csöpög, haja összekócolva. Fogyatékos ember, amolyan számkivetett, az a fajta, akit sajnálunk, mert az Isten nem adott neki "elegendő" értelmet. Charlie mögött egy kisfiú (Horváth Bence), ugyanaz a póz, arckifejezés, ugyanazok a mozdulatok. Charlie fogyatékos, gyermeki énje ez, aki bár a darab során eltávolodik tőle, a háttérben időről időre felbukkan.
Daniel Keyes 1966-ban írott könyvének főhőse, Charlie Gordon tehát egy szelle- mileg visszamaradott, ám szerethető figura. Egy pékségben dolgozik, iskolába jár, és a nagy vágya az, hogy ő is okos lehessen. Szerencséje van, egy orvos épp most dolgozott ki egy eljárást, mellyel növelhető az intelligencia. Charlie lesz a kísérleti nyúl.
A Pannon Várszínház játékszíni előadása a Virágot Algernonnak című könyvből készült színpadi adaptáció, mely bizonyos szempontból egyedülálló. A művet Magyarországon egy alkalommal mutatták be színházban, akkor monodráma készült belőle. Két filmet készítettek belőle, a Broadwayn pedig musical formájában állították színpadra.
A kérdések, melyeket a mű feszeget, az emberi létezés örök problémái: meddig tart az emberi felelősség, beleszólhatunk-e a természet rendjébe, mi történik, ha a tudomány feljődése és az emberi kíváncsiság lerombolja az erkölcsi gátakat, valamint az, hogyan bánik a társadalom a fogyatékkal élőkkel.
Számos krízispontja van a műnek, mivel Charlie szellemi feljődése újabb és újabb kérdéseket vet fel. Ahogy értelme nyílik, a fiatalember találkozik a szerelem és az elhagyatottság érzésével is.
A kitűnően megrendezett, dramaturgiailag precízen felépített darab karaktereit nyolc színész formálja meg. Egy művészre több szerep is jut, mely izgalmas kihívás számukra. A legnagyobb feladatot Kovács Ágnes Magdolna kapta, aki a Charlie életének legfontosabb nőit jeleníti meg, az anyát, a nővért, a testi és a lelki szerelmest.
Zayzon Csaba és Molnár Ervin két-két teljesen különböző karaktert alakít, az operációt végző orvosokat és Charlie munkatársait, az őt folyton ugrató péklegényeket. Talán Zayzon képes a legtökéletesebb metamorfózisra, de a többiek is helytállnak. A legkiemelkedőbbet azonban Koscsisák András és a csak időnként a háttérben felbukkanó Horváth Bence nyújtja, alakítása zsenge kora ellenére döbbenetesen hiteles.
Még két produkcióval jelentkezik az évadban a Pannon Játékszín, az Omnibusz című abszurd játék a nagy nevettető, Karinthy Frigyes kabaréjelenteiből készült. Bemutatják továbbá Josef és Karel Chapek A végzetes szerelem játéka című darabját, mely igazi ínyeceknek, egyszerű és gyanútlan nézőknek is váratlan és szép élményt kínál majd.