2014.02.05. 16:00
Gyűjtőgazdálkodás a neten
Normális vagyok-e? – érdeklődött kedves ismerősöm, amiért X. Y. oldalát lájkoltam.
Ha nem hiszem, küldi a facebookos megnyilvánulásom képernyőfotóját. Így szereztem tudomást arról, kinek a rajongótáborát szaporítottam. Félő, a kampány idején még inkább ránk mozdulnak a lájkgyűjtők, méghozzá úgy, hogy erről legfeljebb akkor szerzünk tudomást, ha a barátaink figyelmeztetnek rá. Ugyanis a lájkolt rajongói oldal sem az üzenőfalon, sem a saját oldalon nem jelenik meg.
Klausz Melinda közösségi-média-specialista szerint nem ismeretlen a jelenség. Egyszerű visszaélés, kis trükkös megoldás, amihez elegendő egy, az etikára fittyet hányó informatikus, aki egy-egy vállalkozás, politikai szervezet – megrendelő – kívánságára, szinte bármilyen weboldalon „elintézheti” hogy rákattintsanak. A felhasználónak megtetszik a kiposztolt tartalom, a megosztott vagy lájkolt tréfa, vélemény, szlogen vagy fotó, rákattint, de a tartalmat csak akkor láthatja, ha rákattint a hirdetésbezárásnak álcázott vagy átlátszó lájkgombra.
Megteszi, a Like box eltűnik, tartalom előjön, ő meg máris lájkolt egy oldalt. Az oldal informatikusa, visszaélvén a felhasználók jóhiszeműségével, a megbízója rajongótáborát gyarapítja anélkül, hogy a felhasználónak erről tudomása lenne. Ennek a nem tisztességes eljárásnak mára már neve is van, ez a Likejacking.
Vigyázzunk, a közösségi oldalakon beindultak a lájkgyűjtők (Fotóillusztráció: Stiger Ádám)
Megkérdeztük Klausz Melindát, mi a teendő, ha kíváncsiak vagyunk olyan tartalomra, amelynek megjelenítése feltételhez kötött, azaz lájkolni kell. Ha nem zavar minket, akkor semmi gond, de ha igen, akkor a következő lépésünk máris a tevékenységnapló megvizsgálása legyen. Innen szerezhetünk tudomást arról, hogy milyen bejegyzéseket kedveltünk – és a többi között kiderül az is, milyen új tartalmakat generált nekünk barátunk, a Facebook.
A saját oldalunkra kattintva a profilkép jobb sarkában megnyomjuk a Tevékenységnapló linket, és máris láthatjuk, mikor és milyen bejegyzést lájkoltunk, mihez szóltunk hozzá stb., és azonnal törölhetjük is. Érdemes átvizsgálni és megfontolni a Beállítások által felkínált lehetőségeket – amelyet az oldal jobb felső sarkában látható fogaskerék jelez –, s biztonságosabbá tenni a facebookolást. Rajongói oldalt egyébként gyárthatunk magunknak, és rajongókat is szerezhetünk hozzá. Ezer rajongót vásárolhatunk például nem egészen 15 ezer forintért, azaz kattintásonként nettó14,99 forintért. De rendelhetünk on-line mondjuk 10 ezer rajongót is bruttó 153 ezer forintért, garanciával, mint például: valós magyar felhasználók, 100 százalékos szavatosság, fizetőképes rajongók, szállítás 2– 3 hét, sürgősségi felár 2 forint lájkonként.
Illúzióromboló, de majd megszokjuk, mint sok mást a net világában.