Belföld

2010.06.09. 18:03

Útbontás városszerte - Csőbe húzott közlekedők

Veszprém - Jó hír, hogy uniós támogatással megújul a megyeszékhely csatorna hálózata, de üröm az örömben, hogy a beruházás miatt városszerte útfelbontások vannak, lehetetlen a közlekedés.

Munkatársainktól

Miért nem lehet ezt szervezettebben csinálni? Tavasz óta fel van dúlva az egész várost! - fakadt ki az autós, miután Veszprémben a sokadik helyen találta szembe magát eltereléssel. A szenyvízhálózat fejlesztését célzó beruházás nemcsak a perifériális városrészeket, hanem a bevezető főutakat is érinti, mint például Almádi út, de a centrumot sem kíméli, ilyen a buszpályaudvar és környéke.

A veszprémieknek van némi helyismeterük, ezért könnyebben kerülgetik a lezárt útszakaszokat, a városba érkező turistáknak azonban főhet a fejük: merre is menjenek tovább? A munkaterületeken hiányzik az egyértelmű tájékoztatás, kaotikusnak és szakszerűtlennek tűnik a terelés, ez az eljárás merőben más, mint ami a nyugat-európai munkálatokon tapasztalható.

Tudjuk, hogy szép lesz, de mikor készül el az utak helyreállítása?

Aki keresztülbukdácsol a buszpályaudvarnál vagy az Ady utcán, az Almádi úton vagy a Komakút tér környékén, tapasztalhatja, hogy a megyeszékhely hárommilliárdért cserébe szemétdombra emlékeztető földtúrásokat kapott. A hanyagul végzett, megkezdett, otthagyott munkálatok miatt naponta panaszkodnak olvasóink.

A forgalomelterelések, az utak mellett ottfelejtett, selejtes betongyűrűk és egyéb rekvizitumok mindennapi bosszankodást okoznak a veszprémieknek és az idelátogatóknak. Vajon Ausztriában is így végezték volna a csatornázást? Netán szervezettebben? S mi lesz a feltúrt és sebtében lemurvázott útsebekkel?

A város nyugati részéből eljutni a centrumba külön mutatványt igényel. A leggyorsabbnak és legzökkenőmentesebbnek a Stadion út, belső körgyűrű útvonal bizonyult eddig. Kedd délutánra azonban már a Stadion út utolsó harmadán is bontották a járdát, utat, lassítani itt is kell.

Dolgoznak a gépek és emberek a megyei könyvtár környékén is, ezért az autósoktól nagy figyelmet, türelmet kíván itt a közlekedés. A forgalomirányítás itt nagyon hiányzik, hiszen buszok jönnek, mennek, kedvelt ez az útvonal a gépkocsioktatók, tanuló vezetők számára is. Még nagyobb óvatosságra van szükség, ha az egyetem felől a tapolcai útra akar kanyarodni valaki: a már betemetett árok felett hármas halom formájú a tömítés, próbára téve a gépkocsi rugóit.

Nagy mutatvány a vásárcsarnok és környékének megközelítése, mióta megkezdték a hatalmas betongyűrűk lerakását. Így például az autóbusz-pályaudvar mögötti kenyérboltot autóval csak úgy lehet megközelíteni, ha valamelyik közeli mellékutcában talál valaki parkolóhelyet, majd elgyalogol a boltba.

Néhány hónapja kezdődött az Ady út környékén az a reggeli társasjáték, amely minden autós idegeit alaposan igénybe veszi. Az első útfelbontásokat követően azóta szinte követhetetlenül változik a helyzet, csak egyetlen dolog állandó: reggelente (de a nap bármely másik szakában is) mindig új helyzet fogadja a sofőröket. Azt hamar meg lehetett szokni, hogy a betonút helyét előbb öklömnyi kövekkel, majd murvával felszórt egyenetlen terep váltotta fel, ám az könnyen pórul jár (és igaz ez a mai napig), aki a közlekedést irányító táblákra hagyatkozik.

A zsákutca végén rá lehet fordulni az Adyra, mint ahogy a behajtani tilos tábla ellenére sem szabad csodálkozni, ha szembejön egy autó az egyirányúsított úton. A Rózsa utca egyik sarkán sokadszor betömögetett útseb tátong hónapok óta, volt, hogy az autóból is jól látható volt a többméteres mélység, amire csupán egy darab piros-fehér oszlop hívta fel a figyelmet. Az útra leszórt homok- és murvadombok érintetlenül állnak több hete, a kívülálló joggal gondolhatja, hogy elképesztő szervezetlenséggel végzett munka idegesíti hetek óta, hiszen van terület, melyet sokadszor bontanak, majd töltenek fel, hogy aztán a következő reggelen ismét kerülgetni kelljen az árkokat.

Éppen egy egyeztetésen volt túl Csitári Károly, a Swietelsky Magyarország Kft. főépítésvezetője, a város és a közútkezelő szakembereivel rendszeresen áttekintik a teendőket, hogy a beruházás a lehető legkisebb konfliktust okozza a lakosságnak. Márpedig probléma van bőven, hiszen egy időben a város több pontján is dolgoznak.

A kivitelezési munkálatokat forgalomtechnikai tervek alapján végzik, tájékoztatott a főépítésvezető. A hiányolt forgalomterelési, valamint eligazító táblák kihelyezéséről is éppen most egyeztettek. Bizakodott, talán a héten már nem lesznek ezzel problémák. Azt azonban megjegyezte, a korlátozó táblákat egyszerűen nem veszik figyelembe az autósok, lazán keresztülhajtanak például az Ádám Iván utcán, akadályozva ezzel a munkát.

Miért nem állítják helyre a burkolatot ott, ahol már végeztek? - kérdeztük. Csitári Károly kifejtette, még sehol sem végeztek a munkával. A szennyvízhálózati rekonstrukció mellett ivóvízkiváltás is zajlik, a kettőt nem lehet egyszerre elvégezni. Az Almádi út ezért tűnik úgy, hogy befejezték, de napokon belül visszatérnek oda az ivóvizes munkák miatt. Hosszabb szakaszon egyelőre az Ady utca, illetve az Ádám Iván utca van teljesen lezárva, de a következő héten már a Bajcsy utca eleje is járhatatlan lesz, heteken belül pedig az Egyetem utca egyes szakaszairól tiltják ki az autósokat.

Azt kérdezik a veszprémiek: mikor lesz ennek vége? A beruházás befejezési határideje augusztus 31., ezt a Swietelsky tartani is tudja.

Debreczenyi János, Veszprém polgármestere türelmet kér a lakosságtól, legyünk toleránsak egymással szemben. Hárommilliárd forint értékben zajlik az infrastukturális fejlesztés, ami a város jelenét és jövőjét érinti. Mivel rövid idő alatt kell a munkálatokat elvégezni - nemcsak a szennyvízhálózat felújítása, de ivóvíz-hálózati rekonstrukció is zajlik -, ezért a szakemberek több utcában párhuzamosan dolgoznak; ez kellemetlenséggel jár. A beruházás sok embernek ad munkát, az önkormányzat munkahelyteremtésben is érdekelt. A polgármester a gyalogosoktól és a gépjárművezetőktől is azt kéri, a munkaterületet kerüljék el. A felújításokat, munkálatokat folyamatosan kitáblázzák, de előfordul, hogy valaki elviszi a táblát. Az önkormányzat azt várja el, hogy a kivitelező a legjobb minőségben végezze a munkáját, a beruházás után biztonságos és esztétikus utakon és járdákon közlekedhessünk.

Folyamatos építkezés

Június 3-tól a csatornaépítéssel érintett területek: Bem, Hajlat, Egyetem utca.

Wartha V., Sziklay, Szent István, Almádi, Stromfeld-Haszkovó (csomópont), Eszterházy (alsó részén), Zrínyi, Ady (Budapest úti park), Hóvirág, Ádám Iván, Stadion, Török Ignác, Kossuth, József A., Kiskőrösi, Bajcsy Zs., Átrium, Kemecse, Előd, Malom, Csutorás utcák, Szabadság tér, Erzsébet liget.

Nem lehet parkolni: Zrínyi, Hóvirág, Wartha V., Stadion, Csermák, Csikász, Ádám I. utcában.

 

Túrás egy vakond tudatosságával, avagy veszprémi kalandtúra

Hónapok óta nem lehet normálisan közlekedni a városban - ezzel semmi újat nem mondtam annak, aki ez idő tájt  próbált eljutni bármilyen módon A pontból B-be. Gyakorlatilag szinte nincs olyan utca, amelyik ne lenne feltúrva, és már nincs értelme kerülő utat sem választani, mert ha éppen nem dolgoznak ott is, minimum ott parkol egy markológép.

Önmagában persze ezzel nem lenne baj, mert a szennyvízelvezető csöveket ki kell cserélni, az infrastruktúrát fejleszteni kell, ez mindannyiunk érdeke. De: mint városlakó kérdezem tisztelettel, van-e ember, aki lát koncepciót a számtalan útfelbontás térbeli elhelyezkedésében? Mert számomra  úgy tűnik, hogy egy vakond nagyobb tudatossággal túrja fel a kertet, mint ahogy ebben a városban a több milliárd forintos építkezés folyik.

További kérdés: vajon olyan nagyon nehéz lenne táblán jelezni, mi ez egyáltalán, aminek elszenvedői vagyunk, meddig tart (ergó meddig veszik igénybe a városlakók, turisták türelmét), illetve, ha esetleg megmondanák, hogy a hülye autós (pláne, ha idegen) merre kerüljön, ha el szeretne jutni úti céljához. Illetve: túl naiv gondolat részemről az, hogy az ilyen munkákat nem biztos, hogy szigorúan nyolc órában kell elvégezni, hanem esetleg hosszabb munkaidőben, több emberrel, netalántán hétvégén is?! (Az esetleges háborgókat megnyugtatom: én is tudom, milyen nyolc óránál többet, illetve hétvégén is dolgozni.)

Vajon nem az lenne az érdeke mindenkinek, hogy a lehető leghamarabb elkészüljön a csatorna, az út?! Normális országokban ugyanis így szokás.

Kiss Nikolett

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!