Ajka

2017.02.19. 16:50

Ha nehezen alszik el a gyermek...

Ajka - A Balatonfüreden élő Antal Ágnes óvodapedagógus négy éve végezte el az első agykontrolltanfolyamot. Tíz éve altatja a gyerekeket zenére. Szerinte mindez pozitív, jótékony hatással van rájuk. Az ajkai Hétszínvirág Óvodában új módszert vezettek be.

Szendi Péter

- Hálás vagyok a vezetőimnek, hogy alkalmazhatom nap mint nap az úgynevezett AFGÉS-módszert. Köszönettel tartozom Ráczné Németh Csillának, az intézmény vezetőjének, valamint Horváth Zsuzsanna vezetőhelyettesnek - kezdi Ági, aki nagyon szeret a gyerekekkel foglalkozni. 

A módszer lényege, hogy olyan technikákat alkalmaznak a mindennapokban, amelyek megváltoztatják a gyerekek hozzáállását a világhoz, segítik a pozitív gondolkodást, a gyermekek, illetve segítőik számára is.

- Ezeket a módszereket természetesen alkalmazhatjuk saját életünkben, ezekkel a tevékenységekkel pozitív énképet, önbizalmat építhetünk, nagyobb önbecsülésre tehetünk szert általuk.

Ezután Ági elmondja a módszer technikáit, feladatait.

- Legelőször is beszéljünk a három ujj technikáról. Itt a három ujjunkat szorítjuk össze (hüvelyk-, mutató-, középső), ami a koncentrációt erősíti. Rengeteg jó tapasztalatom, sikerem van ezzel a technikával, a gyermekek csak három ujjal szorítva mondják a verseket, így azok elsajátítása negyedannyi időbe telik. Rengetegszer alkalmazom, a legutóbbi műsorunkkal három nap alatt léptünk szülők elé, ennek a technikának a segítségével. Gyermekeim sokszor jönnek, Ági néni, féltem valamitől, de a három ujjamat szorítottam, becsuktam a szemem, elképzeltem, hogy én már nem is félek, megcsináltam, és képzelje el, sikerült, otthon a gyerekek a szüleiknek is megtanították a "varázserejüket" - folytatja lelkesen Ági.

A gyermekek megtanulják egymás számára érzelmeiket, megbecsülésüket, elismerésüket kifejezni
Fotó: Farkasné Bertus Andrea

Ezután rátér a csendjátékra. Itt a gyermekek kényelmesen elhelyezkednek, elcsendesednek, mindenki befelé figyel. Megtanulták, hogy lehet saját mozijuk, amit csak akkor látnak, ha behunyják a szemüket. Közben halk zene szól aláfestésként, segítve az ellazulást. A zene végén mindenki elmesélheti, hogy ő mit látott belső mozijában. Ezzel a gyermekek belső képi látását nagymértékben segítik, illetve fejlesztik, amely későbbi tanulmányaik során jelentősen befolyásolja a tanuláshoz való viszonyukat. De a két első technika segítségével az iskolában is sokkal jobb eredményeket tudnak elérni társaiknál. Klasszikus zenére alszanak el a gyerekek délutáni csendes pihenés idején is. A zene mindenben tud segíteni, terápiás hatása bizonyított, nyugtat, ellazít.

Ági ezután az "Azért szeretlek, mert" játékról kezd el beszélni. Hihetetlen, hogy mennyire beleéli magát, látszik rajta, hogy nagyon fontos neki ez az új módszer, melyet szeretne, ha más óvodákban is alkalmaznának.

- Ebben a játékban félkörben ülnek a gyermekek, akár egy vagy több nebulót választunk középre, mindenki elmondja társának, mit talál szeretetre méltónak benne. Például azért szeretlek, mert sokat játszol velem, azért szeretlek, mert jól tudsz verset mondani. A gyermekek megtanulják egymás számára érzelmeiket, megbecsülésüket, elismerésüket kifejezni, fejlődik kommunikációs,
metakommunikációs készségük.

De van egy másik játék is, amely szintén népszerű a gyerekek körében. Ez pedig az úgynevezett "Te milyen állat vagy és miért"? Ebben mindenki elmondja, hogy ő most milyen állat bőrébe bújna, meg is indokolja a választását, kifejezi pillanatnyi érzelmi állapotát.

- Boldog, kiegyensúlyozott, az élet szépségére érzékeny gyermekeket azok a felnőttek tudnak nevelni, akik ehhez mintát nyújtanak. Ezért tartjuk fontosnak óvodánkban a 10 perc a dolgozókért, 10 perc önmagunkért minőségi időt, hogy frissebbek, felszabadultabbak derűsebbek legyünk a munkahelyünkön, ehhez segítségünkre vannak meditációs önfejlesztő könyvek, cd-k. Ehhez segítettük hozzá az Ajka Városi Óvoda dolgozóit, szakmai nap keretén belül, hogy ezt az időt minél hasznosabban, felemelőbben tudják eltölteni.

Segítségükre volt - hogy a meditációt mélyebben elsajátíthassák - Domján Andrea és Baglyas György agykontroll-oktató, valamint Redő Júlia erőszakmentes kommunikációs tréner.

- Bízom benne, hogy egyre több óvoda alkalmazza majd a közeljövőben ezt a módszert - zárja szavait Antal Ágnes óvodapedagógus.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!